a cura dell'Istituto per la Musica Archives - Fondazione Giorgio Cini

Archival Notes No. 8

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Claudia Di Luzio, Rendering Voices Independent – Smorfie and Sogni: On the Dramaturgy and Text-Music Relationship in Fausto Razzi’s Music Theatre Work
  • Luigi Manfrin, Fausto Romitelli’ “Syntactic Pertinences” of Timbre: Analytical Notes on Lesson II of Professor Bad Trip
  • Franco Sciannameo, Nino Rota. Sonata per viola e pianoforte (1934-35): Genesis and Performing Alternatives
  • Francesca Scigliuzzo, Searching for Something Other Than Sound: Proposal for a Study of the Materials for Domenico Guaccero and Michiko Hirayama’s Esercizi per voce sola (1965; 1971)
  • Paolo Somigli, Music in Interaction With Other Arts: Florence in the 1960s and the Experience of Gruppo 70

A Performer’s Eye

  • Aldo Orvieto, Notational Aspects in the Piano Works of Camillo Togni (1937-47): The Case of the Sonata Op. 9 for Cello and Piano

L’ottavo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

The Mediations of Music. Critical Approaches after Adorno

Mediazione è un concetto chiave nella filosofia della musica di Theodor W. Adorno e nell’attuale dibattito musicologico. Esso definisce la relazione tra musica e società, ossia come la musica accoglie in sé ed elabora contenuti sociali prima ancora di entrare nel flusso comunicativo. Inoltre le composizioni musicali della tradizione occidentale richiedono una forma esterna di mediazione: la trasformazione del testo in suono. Infine la riproduzione tecnologica in diversi media – disco, radio, cinema, internet – rappresenta un ulteriore livello di mediazione; in tali ambiti la musica subisce mutamenti che si ripercuotono sull’attribuzione di senso. Questo libro è scaturito da una manifestazione dell’Accademia Musica-le Chigiana in occasione del cinquantesimo anniversario della morte di Adorno (2019). Gli autori discutono snodi problematici del pensiero del filosofo e mostrano i suoi potenziali. In molti capitoli viene messo in gioco il polo opposto della mediazione, l’immediatezza, che spesso svolge un’importante funzione nei processi di mediazione. Le principali fonti di riferimento sono i testi che Adorno dedicò ai vecchi e nuovi media (scrittura, radio e cinema): La musica per il film (scritto insieme a Hanns Eisler) e i due volumi incompiuti Current of Music e Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion. Le letture critiche di questi testi sono accompagnate da riflessioni che mirano a ridefinire la dialettica di mediazione e immediatezza tenendo conto dei performance studies, delle teorie dei media, della sociologia dell’ascolto e del post-strutturalismo.

Archival Notes No. 5

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Norberto Cordisco Respighi, Financial Aspects in the Correspondence between Respighi and his Publishers
  • Anna Giust, The Ways to Russia of Alfredo Casella
  • Pietro Milli, Dialectics and Matter in the Aesthetics of Giacomo Manzoni
  • Nicholas Moroz, Hacking the Hallucinatory: Investigating Fausto Romitelli’s Compositional Process through Sketch Studies of «Professor Bad Trip: Lesson I»

Focus

  • Giorgio Biancorosso, The Appraisal of Film Music Sources: the Case of «Rear Window» (Paramount, 1954)
  • David George Cooper, The Trevor Jones Archive: Issues in the Establishment and Management of a Film and Television Music Archive

A Performer’s Eye

  • Jonathan Brandani, A Last Version of «Napoli milionaria»: Nino Rota’s Revision Process after the Spoleto World Première
  • Elena Casoli, ‘Vibrante, luminoso!’ Signs, Language, Sound Research and Musical Invention in Fausto Romitelli’s «Solare» for Classical Guitar

Documents and Reports

  • Angela Carone, Publications and Activities

Il quinto numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 4

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.
Articoli

  • Joanna E Helms, Telecoms, spaceship doors and singing animals: La Fantarca and Roman Vlad’s electronic music
  • Laura Mazzagufo, Tre poesie di Montale by Roman Vlad: compositional techniques and text correspondences
  • Jesse Rosenberg, Jan Meyerowitz and Musical Italy
  • Antonio Marongiu, Electro-acoustic sound quality in instrumental music: Amply 1 by Franco Oppo

Documents and Reports

  • Paola Cossu, Gian Francesco Malipiero, Esalazioni epurative
  • Angela Carone, Publications and Activities

Il quarto numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 1

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Gianmario Borio, Preface

Paolo Dal Molin, Introduction

 

Publishing Composers’ Letters

  • Denis Herlin, Debussy’s Letters: Recipients, Current Locations, Current Concerns
  • Katharina Bleier, Therese Muxeneder, The Correspondence between Arnold Schoenberg and Universal Edition
  • Andreas Meyer, The Berg-Schoenberg Correspondence: Background, Archival Conditions, and Editorial Practice
  • László Vikárius, Béla Bartók’s Correspondence
  • Angela Ida De Benedictis, Some Experiences in Editing ‘the Body of Thoughts’ of Lachenmann, Maderna, Mila and Nono

Glimpses from the Archives

  • Werner Grünzweig, Some Thoughts on the Music Archives Held by the Berlin Akademie der Künste
  • Pierluigi Ledda, The Correspondence Collection of the Archivio Storico Ricordi: a Key Component of a Future European Network of Archives
  • Gabriele Dotto, The Growing Importance of Archives for Performers and Publishers (not just Historians): The Case of the Archivio Storico Ricordi
  • Piotr Maculewicz, Letters in the Archives of Polish Composers at the University of Warsaw Library
  • Paolo Dal Molin, Accessing Luigi Nono’s Correspondence: a User’s Perspective
  • Angela Carone, Francisco Rocca, Correspondences in the Musical Archives of the Fondazione Giorgio Cini
  • Alessandra Carlotta Pellegrini, Dear Giacinto: Letters from the Multimedia Archive of the Fondazione Isabella Scelsi
  • Nada Bezić, Musicians’ Correspondence in Zagreb: the Case of Blagoje Bersa
  • Sylvia Freydank, Letters within a Comprehensive Research Tool: Archive Digitisation at the Internationales Musikinstitut Darmstadt

Perspectives

  • Friedemann Sallis, Regina Landwehr, Musicians’ Correspondence and Interaction Between Archives: Remarks from a Canadian Perspective

Documents and Reports

  • Francisco Rocca, Angela Carone, The Composer’s Mailbox: Documents from the Musical Archives of the Fondazione Cini
  • Angela Carone, Publications and Activities

Il primo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.