Archival Notes – Fondazione Giorgio Cini

Archival Notes No. 8

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Claudia Di Luzio, Rendering Voices Independent – Smorfie and Sogni: On the Dramaturgy and Text-Music Relationship in Fausto Razzi’s Music Theatre Work
  • Luigi Manfrin, Fausto Romitelli’ “Syntactic Pertinences” of Timbre: Analytical Notes on Lesson II of Professor Bad Trip
  • Franco Sciannameo, Nino Rota. Sonata per viola e pianoforte (1934-35): Genesis and Performing Alternatives
  • Francesca Scigliuzzo, Searching for Something Other Than Sound: Proposal for a Study of the Materials for Domenico Guaccero and Michiko Hirayama’s Esercizi per voce sola (1965; 1971)
  • Paolo Somigli, Music in Interaction With Other Arts: Florence in the 1960s and the Experience of Gruppo 70

A Performer’s Eye

  • Aldo Orvieto, Notational Aspects in the Piano Works of Camillo Togni (1937-47): The Case of the Sonata Op. 9 for Cello and Piano

L’ottavo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 7

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Luk Vaes, «Aus dem Nachlaß»: Sedimentation in Mauricio Kagel’s «Tactil» and «Unter Strom»
  • Marco Cosci, Altering «A(lter)A(ction)»? Egisto Macchi Then and Now
  • Filipa Magalhães, Constança Capdeville’s Personal Archive: Difficulties in Describing and Documenting Performative Practices
  • Luisa Santacesaria e Valentina Bertolani, «Suite “colori”» by Mario Bertoncini: From Performance to Archival Research
  • Marco Fusi, Fingers to Sounds, Sounds to Fingers: Creative Interaction with Giacinto Scelsi’s Archival Materials as Means to Devise Performance Practices of His Music
  • Landon Morrison, On the Horizon of Digital Technics in Kaija Saariaho’s «IO» and «Nymphéa»

Perspectives

  • Marco Angius, ‘E la mente annullata naufraga nel vento’: A New Appraisal of Giacomo Manzoni’s «Parole da Beckett» from the Perspective of a Conductor

Documents and Reports

  • Gianmario Borio, «Research-led Performance»: Report on an Ongoing Project
  • Luisa Santacesaria e Giulia Sarno, Ctrl+s | Conversations on the survival of electronic music

Il settimo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 6

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.
Articoli

  • Giuliano Danieli, Echoes of Folk Music in Roman Vlad’s Documentary Soundtracks: Intersections between Cinema, Ethnomusicology and Exoticism
  • Alessandra Origani, Ernesto Rubin de Cervin: Scenes from his Cultural Biography
  • Gabriele Sfarra, Three ‘Meditazioni’ by Giovanni Salviucci
  • Maria Marta Vitale, Egisto Macchi’s ‘Pocket’ La bohème: Innovation and Tradition in the Reduction of Puccini’s Masterpiece

Focus

  • Miriam Akkermann, Systematising (at) the Present for the Future: Reflections on Archiving Electroacoustic Music
  • Laura Zattra, The Electroacoustic Music Archives at the Fondazione Giorgio Cini: A Review of the Camillo Togni, Fausto Romitelli and Giacomo Manzoni Collections 

Documents and Reports

  • Luigi Collarile, Andrea Gabrieli for Igor Stravinsky (Venice, 15 April 1971): The Choice of Sandro Dalla Libera
  • Carlo Ferdinando de Nardis, A Musical Notebook by Alfredo Casella: Quaderno 9 (1924–1926)

Il sesto numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 5

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Norberto Cordisco Respighi, Financial Aspects in the Correspondence between Respighi and his Publishers
  • Anna Giust, The Ways to Russia of Alfredo Casella
  • Pietro Milli, Dialectics and Matter in the Aesthetics of Giacomo Manzoni
  • Nicholas Moroz, Hacking the Hallucinatory: Investigating Fausto Romitelli’s Compositional Process through Sketch Studies of «Professor Bad Trip: Lesson I»

Focus

  • Giorgio Biancorosso, The Appraisal of Film Music Sources: the Case of «Rear Window» (Paramount, 1954)
  • David George Cooper, The Trevor Jones Archive: Issues in the Establishment and Management of a Film and Television Music Archive

A Performer’s Eye

  • Jonathan Brandani, A Last Version of «Napoli milionaria»: Nino Rota’s Revision Process after the Spoleto World Première
  • Elena Casoli, ‘Vibrante, luminoso!’ Signs, Language, Sound Research and Musical Invention in Fausto Romitelli’s «Solare» for Classical Guitar

Documents and Reports

  • Angela Carone, Publications and Activities

Il quinto numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 4

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.
Articoli

  • Joanna E Helms, Telecoms, spaceship doors and singing animals: La Fantarca and Roman Vlad’s electronic music
  • Laura Mazzagufo, Tre poesie di Montale by Roman Vlad: compositional techniques and text correspondences
  • Jesse Rosenberg, Jan Meyerowitz and Musical Italy
  • Antonio Marongiu, Electro-acoustic sound quality in instrumental music: Amply 1 by Franco Oppo

Documents and Reports

  • Paola Cossu, Gian Francesco Malipiero, Esalazioni epurative
  • Angela Carone, Publications and Activities

Il quarto numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 3

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Prefazione

Articoli

  • Nicolò Palazzetti, From Paris to Rome. Alfredo Casella and Béla Bartók in the Early Twentieth Century
  • Federica Di Gasbarro, Igor Stravinsky by Way of Alfredo Casella and Gian Francesco Malipiero
  • Christoph Neidhöfer, Character and Form by Way of Integral Serialism: An Analysis of «Fantasia concertante» (1957) by Camillo Togni
  • Marida Rizzuti, ‘The Sound of Industry’. Some Reflections on the Genesis and the Content of «Diagramma Circolare» by Alberto Bruni Tedeschi
  • Elena Salza, Egisto Macchi and Antonin Artaud: from «A(lter)A(ction)» to «München-Requiem» and Beyond
  • Ingrid Pustijanac, Spectral Morphology and Space in Fausto Romitelli’s «Natura morta con fiamme»

Focus

  • Gianmario Borio, Music Archives in the Twenty-First Century: The Challenges of Politics and Technology
  • Dörte Schmidt, ‘The Darmstadt Events’. Archival Strategies, Music-Historical Work and Cultural-Political Research Perspectives on the Development of the Digital Archive

Documents and Reports

  • Angela Carone, Publications and Activities

Il terzo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes No. 2

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini. Con un approccio interdisciplinare, Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI.

 

Articoli

  • Elia Andrea Corazza, Opera or ballet? Ottorino Respighi vs. Sergei Diaghilev: a Study of the Sources for «La Boutique fantasque», «Le Astuzie femminili» and «La Serva padrona»
  • Tobias Reichard, “Malipiero Germanised“ Traces of Cultural Usurpation in Nazi Germany
  • Angela Carone, Alfredo Casella and Giovanni Salviucci. The Story of a Friendship Told Through Archival Documents
  • Susanna Pasticci, Hermeneutics and Creative Process: Roman Vlad’s Reception of Stravinsky
  • Marco Cosci, Vancini, Macchi and the Voices for the (Hi)story of Bronte
  • Simone Caputo, An Attempt at Creating Total Theatre: «Scene del potere» by Domenico Guaccero
  • Giacomo Albert, Some Remarks about Serialism in «Atomtod» by Giacomo Manzoni

Documents and Reports

  • Paolo Valenti, Aurél Milloss’s and Nino Rota’s «Rappresentazione d’Adamo ed Eva»: Archival Documents
  • Angela Carone, Publications and Activities

Il secondo numero di Archival Notes è disponibile per il download e la consultazione sulla piattaforma Open Journal System della Fondazione Giorgio Cini.

Archival Notes. Source Studies in Twentieth and Twenty-First-Century Music

Rivista open-access e peer-reviewed, curata dall’Istituto per la Musica della Fondazione Giorgio Cini e pubblicata annualmente.

Archival Notes si dedica alla ricerca sulle fonti musicali dei secoli XX e XXI promuovendo una varietà di approcci interdisciplinari. La rivista non solo valorizza i fondi musicali custoditi dalla Fondazione, ma supporta anche lo sviluppo di relazioni internazionali nel campo della tutela del patrimonio musicale.
[accordion][/accordion]
[accordion_entry title=”Elenco completo”]
No. 1 (2016)
No. 2 (2017)
No. 3 (2018)
No. 4 (2019)
No. 5 (2020)
No. 6 (2021)
No. 7 (2022)
No. 8 (2023)
[/accordion_entry]
[accordion][/accordion]