Musica e suoni dopo il Covid-19 - Fondazione Giorgio Cini
arrow_back
Convegni e seminari luglio 2025 Istituto per il Teatro e il Melodramma

Musica e suoni dopo il Covid-19

La giornata di studi Musica e suoni al tempo del Covid-19: nuove creatività, nuove tecnologie, nuovi paesaggi sonori in tempo di crisi intende valutare le conseguenze della pandemia attraverso una riflessione sui suoni e le pratiche musicali, tra i temi di ricerca dell’Istituto nel 2025 anche nell’ambito della serie di workshop online Sguardi musicali.

Compositori, specialisti del suono e musicologi si riuniscono per valutare l’impatto che la pandemia ha avuto sulla vita umana attraverso le particolari lenti della musica. In particolare, si riflette sulle modalità per le quali alcuni aspetti sono stati rapidamente dimenticati ed abbandonati, mentre altri hanno comportato un impatto duraturo nel tempo. L’evento è organizzato in collaborazione con l’Istituto per la Musica.

programma
9:30 — 10:00
plus

Institutional greetings and introductory remarks

Gianmario Borio Director,

Institute of Music, Fondazione Giorgio Cini

Giovanni Giuriati Director,

Intercultural Institute for Comparative Music Studies, Fondazione Giorgio Cini

10:00 — 12:00
plus

Institutional greetings and introductory remarks

Giulia Sarno and Daniele Palma

Tracing the medium-term impact of COVID on musical practices, participation, and research methods. A collaborative investigation

Melanie Wald-Fuhrmann

Balcony singing, courtyard concerts and splitscreen performances. Which COVID forms of musicking are here to stay?

Cecilia Balestra

Creativity, live music programming, and target audiences. Ongoing changes and strategies, from a national and international perspective

 

12:00 — 15:00
plus

Lunch break and visit to the exhibition ‘Venezia e le epidemie’

 

 

15:00 — 18:00
plus

Marie Louise Herzfeld-Schild

Sounding sickscapes: pandemic musicking across time

Daniel Margolies

Communitarianism, intimacy, and wellbeing in Latin American musical responses to the COVID and after

Roberto Prosseda

The transformation of the ‘live performance’ concept following online experiences during COVID.

New paradigms in classical music engagement and pedagogy in the post-pandemic era

Ilaria Meloni

“Hypervisible” voices: digital media, gender, and power in post-pandemic Javanese Shadow Puppet Theatre

Final Discussion

 

 

 

Istituto per il Teatro e il Melodramma

DIRETTRICE
Maria Ida Biggi