Istituto di Storia dell’Arte Archives - Page 2 of 2 - Fondazione Giorgio Cini

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte

Founded in 1957 under the direction of Giuseppe Fiocco, Saggi e Memorie di Storia dell’Arte stands as one of the most important scholarly publications in the field of Art History with a historical-critical approach. The journal is distinguished by an interdisciplinary framework that extends beyond the confines of Venetian art, allowing for an in-depth exploration of topics related to Italian and European art.

The journal is directed by Luca Massimo Barbero and coordinated by the Institute of Art History. It is recognised by ANVUR as a Class A scientific journal for Ancient Sciences, Philological-Literary Studies, and Historical-Artistic Research.

Complete List
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Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 1 (1957)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 2 (1959)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 3 (1960)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 4 (1965)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 5 (1966)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 6 (1968)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 7 (1970)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 8 (1972)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 9 (1974)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 10 (1976)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 11 (1978)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 12 (1980)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 13 (1982)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 14 (1984)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 15 (1986)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 16 (1988)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 17 (1989)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 18 (1993)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 19 (1995)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 20 (1996)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 21 (1997)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 22 (1998)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 23 (1999)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 24 (2000)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 25 (2001)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 26 (2003)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 27 (2005)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 28 (2004)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 29 (2005)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 30 (2008)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 31 (2009)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 32 (2008)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 33 (2011)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 34 (2012)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 35 (2011)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 36 (2012)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 37 (2013)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 38 (2014)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 39 (2015)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 40 (2016)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 41 (2019)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 42 (2018)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 43 (2020)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 44 (2020)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 45 (2021)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 46 (2022)

Saggi e Memorie di Storia dell’Arte 47 (2023)

Arte Veneta

Founded in 1947 under the presidency of Giuseppe Fiocco and the scientific direction of Rodolfo Pallucchini, Arte Veneta stands out as one of the most significant specialist journals in the field of Art History. Published by Electa, Arte Veneta serves as a key reference for historical-artistic studies, contributing to research and the dissemination of knowledge in this area.

The journal is directed by Luca Massimo Barbero and coordinated by the Institute of Art History. It is recognised by ANVUR as a Class A scientific journal for Ancient History, Philological-Literary, and Historical-Artistic Studies.
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Arte Veneta 30 (1976)
Arte Veneta 31 (1977)
Arte Veneta 32 (1978)
Arte Veneta 33 (1979)

Arte Veneta 34 (1980)
Arte Veneta 35 (1981)
Arte Veneta 36 (1982)
Arte Veneta 37 (1983)
Arte Veneta 38 (1984)
Arte Veneta 39 (1985)
Arte Veneta 40 (1986)
Arte Veneta 41 (1987)
Arte Veneta 42 (1988)

Arte Veneta 43 (1990)
Arte Veneta 44 (1993)
Arte Veneta 45 (1993)
Arte Veneta 46 (1994)
Arte Veneta 47 (1995)
Arte Veneta 48 (1995)
Arte Veneta 49 (1996)
Arte Veneta 50 (1997)
Arte Veneta 51 (1997)
Arte Veneta 52 (1998)
Arte Veneta 53 (1998)
Arte Veneta 54 (1999)
Arte Veneta 55 (1999)

Arte Veneta 56 (2000)
Arte Veneta 57 (2003)
Arte Veneta 58 (2003)
Arte Veneta 59 (2003)
Arte Veneta 60 (2004)
Arte Veneta 61 (2004)
Arte Veneta 62 (2005)
Arte Veneta 63 (2006)
Arte Veneta 64 (2007)
Arte Veneta 65 (2008)
Arte Veneta 66 (2009)

Arte Veneta 67 (2010)
Arte Veneta 68 (2011)
Bibliografia dell’Arte Veneta (2011)
Arte Veneta 69 (2012)
Bibliografia dell’arte veneta (2012)
Arte Veneta 70 (2013)
Arte Veneta 71 (2014)
Arte Veneta 72 (2015)
Arte Veneta 73 (2016)
Arte Veneta 74 (2016)
Arte Veneta 75 (2018)
Arte Veneta 76 (2019)

Arte Veneta 77 (2020)
Arte Veneta 78 (2021)
Arte Veneta 79 (2022)
Arte Veneta 80 (2023)
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Arte Veneta 72 (2015)

Summary

  • Fulvio Zuliani, Il Cristo e gli Evangelisti del ciborio di San Marco
  • Silvia D’Ambrosio, La ‘perduta’ tomba del doge Lorenzo Celsi
  • Anne Markham Schulz, Shedding light on the Venetian sculptor Pantaleone di Paolo
  • Marsel Grosso, Fonti antiche e moderne per la pittura religiosa di Tiziano nel sesto decennio
  • Luca Siracusano, Per Francesco Segala “padovano scultore et architettore”
  • Martina Lorenzoni, “… e procurò alcuna memoria delle sue mani”. Federico Zuccari e le copie da Paolo Veronese nei taccuini di viaggio
  • Massimo Favilla, Ruggero Rugolo, “Basta che la superficie appaghi la vista”: introduzione allo studio dello stucco a Venezia dal barocco al rococò
  • Chiara Piva, Le copie a colori delle Varie pitture a’ fresco dei principali maestri veneziani di Anton Maria Zanetti

Notices

  • Francesca Flores d’Arcais, Un “nuovo” pittore per Francesco il Vecchio da Carrara. Qualche nota sugli affreschi della stanza di Luigi il Grande d’Ungheria nel castello di Padova
  • Matteo Ceriana, Un nuovo libro su Tullio Lombardo e alcuni ragionamenti sul tema
  • David Eskerdijan, A Portrait of a Lady by Bartolomeo Veneto
  • Daniele Guernelli, Aggiunte a Cristoforo Cortese e al Maestro della Commissione Donato
  • Marco Tagliapietra, La bacchetta del pittore: da poggiamano a reggifirma in alcuni dipinti di scuola veneta
  • Stefano Pierguidi, L’Apollo della collezione Mantova Benavides e la fortuna di Raffaello in area veneta
  • Stefania Mason, Pittori “foresti” in Croazia: proposte per Paolo Fiammingo, Niccolò Renieri e Hans Rottenhammer
  • Giuseppe Sava, Scultori veneziani del Sei e Settecento a Brescia e a Bergamo: Giovanni Comin, Pietro Baratta, Antonio Gai
  • Paolo Delorenzi, Giuseppe Garrovi, l’”unico discepolo dei celebri stuccatori Abbondio Stazzio e Carpoforo Mazzetti”

Archive papers

  • Maria Stella Alfonsi, La chiesa delle Terese di Venezia, nuovi documenti
  • Massimo Favilla, Ruggero Rugolo, Regesto cronologico-documentario degli stuccatori attivi a Venezia da Andrea Pelli (1652-1725) a Carpoforo Mazzetti Tencalla (1710-1775)
  • Debora Tosato, La pittura d’accademia nel Settecento e la decorazione della sala della Nuova Cancelleria nella Scuola Grande di Santa Maria della Carità a Venezia

ebook Bibliografia dell’arte veneta (2014)

edited by Paolo Delorenzi (monographs) and Meri Sclosa (periodicals)

Download Bibliografia

Studi in onore di Stefano Tumidei

Studi in onore di Stefano Tumidei
Edited by Andrea Bacchi and Luca Massimo Barbero
Fondazione Giorgio Cini/Fondazione Federico Zeri, 2016

Five years on from the publication of a significant part of the writings of Stefano Tumidei (Forli, 1962 – Bologna, 2008) in his book on painting in Emilia-Romagna (Studi sulla pittura in Emilia e in Romagna. Da Melozzo a Federico Zuccari), the Fondazione Giorgio Cini and the Fondazione Federico Zeri, Bologna, invited the scholar’s colleagues and students to continue an uninterrupted conversation with a friend who had died prematurely.

Fifty-four writers thus provided original essays and unpublished studies for the production of this book. Many of them explored specific issues, starting from Tumidei’s studies or exchanges with him, always open-minded and full of suggestions. The result is a raft of topics that range from Giotto to Capogrossi, from painting and sculpture to engravings, drawings and photography. The many, disparate subjects reflect the range of interests and enquiries that characterised Stefano Tumidei’s career. In all these diverse research fields, he distinguished himself and became a major reference point.

 

L’album di caricature di Anton Maria Zanetti alla Fondazione Giorgio Cini

Enrico Lucchese

L’album di caricature di Anton Maria Zanetti alla Fondazione Giorgio Cini

lineadacqua edizioni, Venice, 2015

An art connoisseur with many artist friends, Anton Maria Zanetti di Girolamo (1680-1767) was also an amateur artist. He is well-known for his album of caricatures, 350 unforgettable portraits from the variegated world of 18th-century Venice. e subjects range from opera divas to ordinary people, all mocked without distinction. e fresh, lively drawings reveal Zanetti’s talent as an original caricaturist. Donated in 1968 by Vittorio Cini to mark the 15th anniversary of the Institute of Art History, the album has recently been the subject of a study, thanks to the crucial support of Save Venice Inc., with the participation of the Francis Haskell Memorial Fund. The study has reconstructed the formation of the collection, comparing it with similar albums owned by Consul Smith (Windsor Castle, Royal Collections) and Francesco Algarotti (Jerusalem, Israel Museum).

Dedicated to the memory of W. R. Rearick, the book also describes many new developments: attributions of caricatures to Marco Ricci, the chronology and assembling of the drawings, the identification of some subjects and of the late 18th-century annotator, and connections with the figurative arts, theatre and music, which shed new light on Zanetti and his cosmopolitan circle as well as on Venice.

 

Penelope’s Labour: Weaving Words and Images

Conceived as a companion to the exhibition of the same name, this catalogue explores the enduring significance of tapestry as an artistic language. Organised by the Fondazione Giorgio Cini in collaboration with the Madrid-based studio Factum Arte, the exhibition investigates the intersection between historical tradition and contemporary practice in textile art.

Through scholarly essays and interdisciplinary perspectives, the volume examines how this centuries-old medium continues to provide artists with a powerful tool to reflect on the complexities of the present. The featured works range from a rare fifteenth-century depiction of the Siege of Jerusalem to Azra Akšamija’s textiles addressing ethnic cleansing in the Balkans, and the contemporary visions of Grayson Perry and Marc Quinn.

The publication includes an introduction by Pasquale Gagliardi and contributions from Jerry Brotton, Nello Forti Grazzini, Annemarie Sauzeau Boetti, Jon Thompson, Adam Lowe and Iván de la Nuez. Rich in visual documentation and critical reflection, the catalogue repositions tapestry at the heart of today’s cultural and artistic discourse.